NRD Начало
Вторник, 26 Ноември 2024
Начало Тонът на времето Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
2889
Тонът на времето

Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан.  „Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си

| 23 Октомври 2024, 10:40 ч.
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Снимка © Минко Чернев / БТА

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан

Тино „бутилира“ лятото в новата си песен „Жажда“. В началото на залязващото лято на 2024 година, в почивката на една музикална репетиция за предстоящите му концерти, певецът започва да създава музиката на това, което съвсем скоро ще се превърне в един от потенциалните му следващи сингли, разказват от „Орфей мюзик“.

Още същия ден Тино написва и текста на един дъх, но продължава да работи по звученето на песента в продължение на целия си традиционен варненски престой обратно у дома. Не след дълго е готов за нейното финализиране, за което се обръща към своя приятел и колега Искрен Тончев-Искрата, с когото вече са били в екип.

„Искрата е колкото артист и творец, толкова и майстор в аранжирането и продуцирането на музика. В това отношение се уч

Музиката на българската формация “Аутентик” (Outhentic) се вписва чудесно в програмата на "Международния джаз фестивал" в Кайро, каза основателят на фестивала Амро Салах по време на откриването на шестнадесетото му издание.

Той добави, че към групата го е насочил приятел от България.

“Слушах музиката им и много ми хареса, много хубав микс от народна музика и джаз, изключително приятни аранжименти”, каза Амро Салах.

Тази година в емблематичното събитие край бреговете на Нил, в кампуса на Американския университет на площад “Тахрир”, участват артисти от петнадесет страни. България ще бъде представена от “Аутентик” с концерт на 7 ноември и с участие на основателя й Живко Василев в лекция и дискусия, посветена на балканската и българската музика и връзката й с арабските страни на 6 ноември. Провеждането на престижния м

Баритонът Пламен Димитров празнува днес 20 години на сцената със спектакъл на операта „Севилският бръснар“, където той ще изпълни главната роля на Фигаро. Това съобщават от Варненската опера, където певецът е солист от 2010 г. 

Талантът на Димитров е забелязан, когато е на 15 години от варненската педагожка Мария Коровешова. Тя му преподава впоследствие и в местното Музикално училище. След това той завършва Националната музикална академия в класа на Благовеста Карнобатлова. Взема индивидуални уроци при варненския баритон Георги Койчев.

Първата му роля е Шонар в „Бохеми“, след което изпълнява и Мазето от „Дон Жуан“, Шарплес от „Мадам Бътерфлай“ и Жермон от „Травиата“. Певецът счита, че един от най-важните хора в музикалното му развитие е корепетиторът Жанета Бенун, с която е научил няколко десетки роли. От

Гийом Кане оглавява журито в конкурса за пълнометражен игрален филм на десетото издание на „Синелибри“, съобщават от екипа на фестивала.

Една от най-ярките звезди на съвременното френско кино ще сподели отговорността с писателката Кристин Льоненс, актрисата Ан Кюсак и писателя Даниел Келман. По традиция в международното жури влиза един изявен български артист, получил признание у нас и по света. В ролята на арбитър тази година е Мария Бакалова. 

Гийом Кане е актьор, сценарист и режисьор, чието име е свързано с множество награждавани филми през годините, като значителна част от тях са адаптации по литературни произведения. Световна популярност му носи участието в приключенската драма „Плажът“ (2000) на Дани Бойл, адаптация по роман на Алекс Гарланд. През 2003 г. играе в &bdq

Не изпускайте любовта, тя е всичко в този живот, призова от сцената Орлин Горанов.

На 19 ноември вечерта той представи концерт-спектакъл, наречен „50 години магия“. Събитието бе в изпълнената до краен предел  зала 1 в НДК, . В продължение на два часа звучаха песни от целия творчески път на артиста.

Два от най-големите си хитове той представи в дуети – „Да започнем отначало“ с Орлин Павлов и „Светът е за двама“ с Любо Киров. Павлов бе представен от домакина на вечерта като „изключителен колега и суперприятел“ и „едно дете, което познавам от 10-годишен“. Сбъдна се моята мечта – две орлета на едно място, каза Орлин Горанов.

На сцената излязоха също Кристина Димитрова – за „Детски спо

„Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата помежду си. Понякога тези неща може да са много неудобни“, казва той по повод избора му да постави „Медея“ в Народния театър. По думите му на класиката не трябва да се гледа отвисоко или отдолу, а на хоризонталното ниво на очите: „Тогава тя ще остане жива. Затова не ми се налага да съживявам класиката“.

„Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но ковид ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското“, смята Деклан Донелан. Подчертава – технологиите се развиват, но не и човешката природа.

Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро. Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно“, казва още създателят на британска театрална компания Cheek by Jowl.

Деклан Донелан , в разговор с Даниел Димитров – за „Медея“ в Народния театър и за любовта му към класиката, за работата с българските актьори и персонално – за Радина Кърджилова, за абсурда като полезен инструмент, за логиката като необходима в незначителна степен. И още: Коя е най-голямата заплаха за театъра? Защо според него целият бизнес с правенето на театър на Запад е ненужно изтощителен? Как Брекзит се отразява на театъра и на него като театрален и кино режисьор? Ще има ли следващ български проект?

Г-н Донелан, в интервю от 2017 година казвате, че една от причините да обичате гърците – нашите южни съседи, е, че разбират абсурда. Има ли за какво да обичате и нас, българите? 

Италианската актриса Стефания Сандрели е сред гостите на „Киномания“ тази година, съобщиха на пресконференция днес организаторите на фестивала.

Фестивалът ще има свои издания в Пловдив и Варна. 

Ще бъде показан един нов филм „Марчело мой“ – с нейно участие, както и класиката „Развод по италиански“. Гостуването на звездата е част от петото издание на Фестивала на италианското кино. 

Фестивалът на френския филм бе представен от Едуар Марно, аташе по културното сътрудничество във френското посолство у нас. Тази година е подготвена програма, посветена на известни романтични фигури – Равел, Шарл Азнавур, Марчело Мастрояни, Изабел Аджани, Франсоа Трюфо. Този фестивал за нас олицетворява ценностите, които ние разпространяваме &

Премиера на филма „Проект КЕ70“ за подобряване на рекорда за преминаване на маршрута Ком – Емине с велосипед от Петър Матов ще се състои в Троян на 15 октомври, съобщи той самият.

Прожекцията, приходите от която ще отидат за закупуване на предпазни велосипедни каски за деца, ще бъде в салона на читалище „Наука – 1870 г.“ в Троян. 

Оператор и монтажист на филма е Валентин Маринов. Лентата обхваща не само преминаването на маршрута, но и тренировките преди него.

„Проект КЕ70“ е и името на проекта от ентусиасти и доброволци, създаден за да осъществи най-бързото преминаване по легендарния планински маршрут Е3, по-известен като Ком-Емине. „Екипът е много важен за едно такова преминаване и без помощта на хора такова рекордно преминаване не би могло да се случи“, посочи Матов.

Припомняме, че през

След „Мулен Руж“ и „Елвис“, Баз Лурман ще снима „Жана д‘Арк“, съобщи „Фигаро“. Австралийският режисьор по филмова адаптация на живота на Орлеанската дева.

Според „Дедлайн“ историята във филма ще покаже израстването на младото момиче, имащо толкова важно участие в Стогодишната война. Продуцент на лентата ще бъде „Уорнър“.

Легендата за Жана д“Арк, която мисли, че говори с Бог и води френската армия на бойното поле, е сюжет на стотици литературни произведения и почти петдесет филма с режисьори от ранга на Роберто Роселини и Виктор Флеминг.

Следващият филм на Баз Лурман ще бъде изправен пред предизвикателството да бъде сравняван с „Елвис“, номиниран за осем награди „Оскар“.

Днес в Младежкия дом в Пазарджик ще има демонстрация на рисуване с бактерии, съобщиха от културната институция. 

Ще бъде представена изложба на микробиолога Силвия Ветренска – носител на второ място с проекта си "Моторът на Ели" в националния конкурс "Агар Арт" за рисунка с микроорганизми.

Тя ще разкаже и демонстрира изкуството на рисуване с бактерии и ще разкрие света на микробиология за малките участници, поясняват още организаторите.

Демонстрационното събитие е подходящо за деца от 9 до 14 години и е с ограничен капацитет. Изложбата е подходяща за всички възрасти и ще бъде изложена във фоайето до средата на октомври, добавят още от Младежки дом - Пазарджик.

Събитието е част от есенния форум за култура, образование и екология "Екоцентрика".

Есенното издание на „Софийски музикални седмици" продължава с международни гости, именити музиканти и изгряващи таланти, съобщават от екипа на фестивала.

Ще прозвучат премиерни творби, ще има представяне на книги и юбилей на маестро Васил Казанджиев.

Първото събитие е на 13 септември с гости от Република Южна Корея, които ще представят с минималистична музика за традиционни източни инструменти в галерия „Униарт“.

Следващото събитие е на 21 септември в камерна зала „България“ – с акордеонна фиеста, с Ангел Маринов и неговите ученици.

Мандолинен квинтет „София“ ще има концерт на 24 септември със солисти Анна Карадимитрова – сопран, Преслав Петков – кларинет, и китариста от „Б.Т.Р.“ – Сла

- О, всяко обобщение, което можем да направим за група човешки същества, винаги е невярно. А в България има какво да се обича! Освен това ние сме гастролирали тук още от времето на социализма, така че станахме свидетели на много промени.

Често ни питат за разликата между аудиторията в една или друга държава. Но разликите не са толкова интересни, колкото приликите. Много е интересно да разбереш, че публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо. Много е вълнуващо да открием колко много общо имаме помежду си.

Защо е важно един народ да разбира абсурда? Това не е ли вид примирение?

- Никой не може да разбере абсурда. Можем заедно да се смеем на абсурда, но проблемът е, че той невинаги може да бъде обяснен. Така че понякога може да бъде много полезен инструмент.

Трябваше да минат доста години и да извървим доста път, преминавайки от един континент на друг, от една култура в друга, докато ние, с Ник, осъзнаем колко много общи неща имат хората. Повърхността често изглежда толкова различна, но от нея изплуват модели, които често са идентични. Първо, трябва да видите какво има под повърхността. Там е голямата изненада. И всичко това всъщност е много вълнуващо.

Моята първа среща с Вас бе в София, когато през 2008 г. гостува „Андромаха“. Сега, 16 години по-късно, може ли да се каже, че окото Ви на режисьор гледа по друг начин на сцената?

- Да, разбира се. Начинът, по който виждам сцената, се промени. Невъзможно е да видите едно и също нещо два пъти, защото всичко се променя...

Има три неща, които се променят – светът, начинът, по който виждаме нещата, и аз. За всяко човешко същество важи максимата, че никога не може да влезе в една и съща стая два пъти, защото преживяването от това всеки ще бъде по-различно. И това е един от проблемите с носталгията – че бихме искали да се върнем в миналото. Бихме искали да се върнем към нещо, но никога няма да можем да го направим, защото не само светът се е променил, но и ние самите сме се променили.

Казвате, че класиката просъществува във времето и неизменно говори за настоящето, че не спирате да я поставяте, защото „споделя проникновения за живота, изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите взаимоотношения и нашите системи, помага ни да открием какво е нужно, за да бъдем себе си“. Защо избрахте „Медея“ за Народния театър?

- Съвсем простичко е. Всъщност, тук се забавлявах с актьорите от Народния театър и ми се сториха много вдъхновяващи. Конкретно, Радина ми се стори просто прекрасна. Мисля, че преди време й казах следното нещо: Знаеш ли, ако направим „Медея“, би ли се радвала да я изиграеш? Тя изглеждаше доста изумена, когато я попитах. Аз й обясних, че винаги се опитвам да изграждам пиесите, които правя, около актьори, които познавам.

Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата един с друг. Понякога тези неща може да са много неудобни...

Кога на класиката не може да се вдъхне нов живот на сцената? 

- Всичко се превърна в класика... Класиката предполага, че е имало процес на филтриране. Има хиляди пиеси, писани по времето на Шекспир, но по-голямата част от тях не са запазени, вероятно, защото не са били много добри. Затова трябва да помним, че нещата стават класика, защото остават. Аз не харесвам много израза "да вдъхнеш живот в класиката". Важното е да не убиете класиката, като направите нейната сцена някак старомодна или зловеща, или да я превъзхождате, като я накълцате, така че да има някакво значение, или да се намесите в нея само, защо я обожавате. Спрямо класика трябва да сме в хоризонтално положение. Мисля, че Спиноза беше казал, че трябва да се отнасяме към великите писатели с цялото уважение, което отдаваме и на нашите съвременници. Не трябва да ги гледаме отвисоко или отдолу. Това имам предвид, говорейки за хоризонталност. Трябва да погледнете към класиката на хоризонталното ниво на очите и тогава тя ще остане жива. Ето защо на мен не ми се налага да съживявам класиката.

За поставянето на „Медея“ важно ли е, че актьорите са от една трупа и по някакъв начин вече са сработени?

- На мен това ми допада, защото е невъзможно да се случи на Запад, в Англия, Америка или Франция. Обичам да работя с трупа, да се срещаме, след това някак си се влюбвам в тях и избирам пиеси, които искам да поставим заедно. Това наистина е като някаква емоционална връзка. Затова съм много запален по работата си с тези постоянни групи от актьори, които има в София, или в Румъния и, разбира се, в Русия.

Всъщност целият бизнес с правенето на театър на Запад е наистина ненужно изтощителен, защото винаги, когато правите пиеса, трябва да изберете 14 души, които никога преди не сте виждали. Прави се кастинг, който сякаш продължава вечно. Ник и аз се опитваме да изберем хора, с които сме работили преди, а това става все по-трудно. Защото, знаете ли, телевизията се разрасна толкова много, и това все повече се отразява на времето, с което актьорите разполагат. Затова се възползваме от възможността да работим със стабилна група от актьори – за да не се налага да преминаваме през някакъв ужасен процес на кастинг.

Ще Ви дам един пример. Когато поставях „Хамлет“ в Лондон, трябваше да видя стотици актьори. И докато започнат репетициите бях напълно изтощен. Преди години имах друг ритъм. Бях свикнал да имам две седмици кастинг, да си тръгна след това, да се разходя по плажа и да си върна свежестта на мозъка. Вече нямам време да правя това.... Искам да кажа, че процесът на кастингите е много странен. Също така, доста странно е да правиш пиеса, в която има интимности – като любов, секс, насилие. Изглежда ми много по-естествено да правя тези неща с група актьори, които вече се познават, и които аз вече познавам.

В Англия се опитахме да работим с едни и същи актьори, отново и отново, и това беше възможно. Но сега, заради телевизията, цялата екосистема на театъра се промени. И наистина не е възможно да запазим това качество на актьорите на сцената заедно за много дълго време. А на агентите това не им допада...

Опасно е, когато актьорите си мислят, че всичко зависи от чувствата им, са също Ваши думи, казани преди време (2017). Често ли се налага да избягвате тази „опасност“? Как работихте с българските актьори?  

- Да, все още се придържам към това. Всяка опасност действа зле. Всички ние трябва да приемем, че съществуването ни е свързано с хората около нас и това не ни харесва. Ние обичаме да имаме чувството, че можем да оцелеем индивидуално, но всичко се променя и няма как да оцелеем с променен контекст.

Всъщност българските актьори, с които съм се срещал и работил, са много добре обучени. Затова не е проблем, ако се изгубят в чувствата си. Но това не важи за други театрални култури.

Ще имате ли следващ български проект?

- Бих се радвал да работя с тези актьори отново. С Ник наистина ги харесваме. И изглежда, че работим много добре заедно.

Логиката е добър слуга и лош господар, според Вас. Това само за работата ли се отнася? Кога не е нужна логика?

- Логиката винаги е необходима, но е необходима в незначителна степен. Това не може да бъде единствената основа за изборите и решенията, които вземаме, както и за всички големи трагедии, които според мен се случват точно, когато се оставим на логиката. Логиката е много важна, но тя трябва да си знае мястото.

През 2009 г. казвате, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Все още ли смятате така, 15 години по-късно. Коя е най-голяма заплаха за театъра?

- Да, все още мисля, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но КОВИД ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското. С други думи, опасявам се, че гледам много телевизия. Смятам, че по този начин се отпускам вечер, но това не е същото като театъра. Когато сте в театъра с някого, вие слушате как хората дишат или как ухаят, и усещате всичко това, което се получава при тази физическа близост... Да, киното е велико изкуство, но не е заместител на театъра. И не става въпрос само за театъра и телевизията днес, когато целият виртуален свят пренаписва правилата на реалността. Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого.

Смятам, че театърът е много важен, защото празнува тази връзка. И точно там е опасността... Спомням си, че веднъж бяхме с компания от актьори в Ню Йорк и решихме да се качим на кулите - близнаци. Това, очевидно е било преди 11 септември 2001 г., но не много преди това. На върха имаше пространство, наречено „Прозорец към света“. И това, по същество, бяха огромни стъклени прозорци на самия връх на една от кулите, с невероятна гледка към реките около Манхатън и към Атлантическия океан. На същото това място, в средата, имаше макет на виждащото се през прозореца. Забелязах, че всички гледаха този макет, а не хоризонта и цялата невероятно завладяваща гледка, която те караше да се чувстваш толкова малък. По-удобно беше да се гледа модела... По-удобно ни е да живеем с фалшивото, отколкото с истинското. 

Реалността е съвсем друга, както и в театъра, където публиката е попаднала неслучайно. Преди това тя е планирала посещението си, инвестирала е средства. Положила е усилие. Работата е там, че всеки път, когато получим нещо, ние си мислим, че е това е страхотна сделка. Можем да получим доставка на храна, можем да получим развлечения – и всичко се доставя на момента. Но дали наистина е толкова страхотно? Има едно правило и то е, че всяка нова ефективност води до загуба. Можете да имате каквото искате, но трябва да платите за това. И този свят, в който нещата ни се сервират толкова бързо, включва загуба, и загубата е част от нашите връзки с реалността. Ето защо имаме нужда от връзка с реалността, от това да сме в стаята с някого, изправени пред огромни трудности...

За мен важното в театъра е актьорът да излезе в началото на вечерта, да погледне публиката и да й каже по един или друг начин: „Нямам нищо“. Ние никога не признаваме, че нямаме, или че имаме много малко. Как се стига до публиката, при това положение? Ти използваш въображението си и аз ще използвам моето. И между нас ще възникне нещо, и то какво! Мисля, че това е нещо абсолютно красиво и много скромно. Заради признанието, че ние нямаме нищо. Идваме на този свят голи, голи си отиваме. И както казва Йейтс в едно стихотворение, много по-находчиво е да ходиш гол (Уилям Бътлър Йейтс в стихотворението Coat – there’s more enterprise In walking naked – бел. а.). Мисля, че тези принципи са много важни в театъра.

Брекзит отрази ли се на театъра и на Вас като театрален и кино режисьор, и като автор, и продължава ли да се отразява?

- Да, Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. Да, един договор може да бъде наложен, но разделението остава и расте.

По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро . Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно.

Има ли дума, която Ви определя най-добре като човек?

- Е, опитвам се да не мисля много за себе си...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- В известен смисъл, обичам да минавам по мостове. Обичам също да ги строя – между класиката и днес. Понякога класиката е замръзнала в балон от сантименталност и ние не виждаме колко прекрасна е тя. А класиката остава класика, защото е за нас самите, тя не остарява.

Сякаш по правило, човешката природа не се развива. Само технологиите се развиват, но не и човешката природа...

Световноизвестното театрално дуо – режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, създават през 1981 г. легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl и нейни артистични директори и до днес. През 2012 г. дебютират и в игралното кино с филма „Бел ами“, на който са сърежисьори. В него участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

Cheek by Jowl е гостувала в България два пъти. Първият път е през 1987 г. със спектакъла „Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, след това - през 1994 г. с „Както ви харесва“, представен на сцената на Народния театър. През 2008 г. Международният театрален фестивал „Варненско лято“ и платформата „Световен театър в София“ представят френската постановка на „Андромаха“ от Расин, създадена от Деклан Донелан година по-рано в театъра на Питър Брук - „Буф дю Нор“ в Париж.

Като театрален режисьор, Деклан Донелан често поставя Шекспир, но също така е и автор на първите английски представления по текстове на европейски писатели и драматурзи като Расин, Корней, Лесинг и Островски. Освен за Cheek by Jowl, той създава представления и за театрални фестивали по света като тези в Авиньон и Залцбург. Работи с „Мали драма театър“ в Санкт Петербург, театър „Пиколо“ в Милано. Поставя и балетите „Ромео и Жулиета“ и „Хамлет“ - в Болшой театър, в Москва.

Деклан Донелан е носител на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на международната награда „Станиславски“. Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, както и за спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, театър „Пиколо“.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
За първи път в историята на „ХаХаХа ИмПро театър“ ще има спектакъл, основаващ се на специално написан драматургичен текст, съобщават от трупата. „Наобратно&ldquo ...
Варненски музиканти ще представят премиерно за България творби от Дора Пеячевич
Варненски музиканти ще представят премиерно за България творби от Дора Пеячевич. Концертът ще се състои на 28 ноември в Концертното студио на Радио Варна, съобщават от Театрално-м ...
Васил Петров празнува 30 години в музиката, с финален концерт на турнето му The Best of
Васил Петров празнува 30 години в музиката, в зала 1 на НДК – на 21 януари 2025 г., когато е финалът на турнето му The Best of, съобщават от екипа на изпълнителя. По случай ...
Кемниц, Нова Горица и Гориция поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г.
Източногерманският град Кемниц и градовете Нова Горица и Гориция от двете страни на италианско-словенската граница поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г., с ...
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса”
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса” в Морското казино във Варна. Това е дебют за Лилия Кунева и Крис Николов, които са се запознали на студентски плен ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
За първи път в историята на „ХаХаХа ИмПро театър“ ще има спектакъл, основаващ се на специално написан драматургичен текст, съобщават от трупата. „Наобратно&ldquo ...
Арт проект среща класиката с електронната музика в пиеса на Шопен
Артистът на електронната сцена The Editor и младият пианист Виктор Вичев представят нов сингъл, наречен Chopin’s Ocean Echo. Вдъхновени от произведението на Шопен, музиканти ...
Професор Вагалински допуска на втората скулптура да е изобразен другият внук на император Октавиан Август
Професор Людмил Вагалински допуска на втората скулптура да е изобразен другият внук на император Октавиан Август. Това каза в Историческия музей в Петрич професорът, който е ръково ...
Емануил Иванов ще изпълни петте концерта за пиано на Бетовен в рамките на три вечери
Петте концерта за пиано на Бетовен ще бъдат изпълнени от един солист – Емануил Иванов, в рамките на три вечери –  два камерни и един симфоничен концерт, на 9, 10 и ...
40 Fingers и Матео Бочели се събраха за коледен концерт
Италианският квартет от китаристи 40 Fingers бе специален гости на коледния концерт на Матео Бочели в Tauron Arena, в Краков. Това съобщават от „БГ саунд стейдж“, орган ...
Тикер в 03:00 ч.
За първи път в историята на „ХаХаХа ИмПро театър“ ще има спектакъл, ...
Начало Тонът на времето
2889
Тонът на времето

Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо

Не можем да се заблуждаваме повече.Няма заместител на това да си в една стая с някого.

| 23 Октомври 2024, 10:40 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Снимка © Минко Чернев / БТА

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан

„Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата помежду си. Понякога тези неща може да са много неудобни“, казва той по повод избора му да постави „Медея“ в Народния театър. По думите му на класиката не трябва да се гледа отвисоко или отдолу, а на хоризонталното ниво на очите: „Тогава тя ще остане жива. Затова не ми се налага да съживявам класиката“.

Тино „бутилира“ лятото в новата си песен „Жажда“. В началото на залязващото лято на 2024 година, в почивката на една музикална репетиция за предстоящите му концерти, певецът започва да създава музиката на това, което съвсем скоро ще се превърне в един от потенциалните му следващи сингли, разказват от „Орфей мюзик“.

Още същия ден Тино написва и текста на един дъх, но продължава да работи по звученето на песента в продължение на целия си традиционен варненски престой обратно у дома. Не след дълго е готов за нейното финализиране, за което се обръща към своя приятел и колега Искрен Тончев-Искрата, с когото вече са били в екип.

„Искрата е колкото артист и творец, толкова и майстор в аранжирането и продуцирането на музика. В това отношение се уч

Музиката на българската формация “Аутентик” (Outhentic) се вписва чудесно в програмата на "Международния джаз фестивал" в Кайро, каза основателят на фестивала Амро Салах по време на откриването на шестнадесетото му издание.

Той добави, че към групата го е насочил приятел от България.

“Слушах музиката им и много ми хареса, много хубав микс от народна музика и джаз, изключително приятни аранжименти”, каза Амро Салах.

Тази година в емблематичното събитие край бреговете на Нил, в кампуса на Американския университет на площад “Тахрир”, участват артисти от петнадесет страни. България ще бъде представена от “Аутентик” с концерт на 7 ноември и с участие на основателя й Живко Василев в лекция и дискусия, посветена на балканската и българската музика и връзката й с арабските страни на 6 ноември. Провеждането на престижния м

Баритонът Пламен Димитров празнува днес 20 години на сцената със спектакъл на операта „Севилският бръснар“, където той ще изпълни главната роля на Фигаро. Това съобщават от Варненската опера, където певецът е солист от 2010 г. 

Талантът на Димитров е забелязан, когато е на 15 години от варненската педагожка Мария Коровешова. Тя му преподава впоследствие и в местното Музикално училище. След това той завършва Националната музикална академия в класа на Благовеста Карнобатлова. Взема индивидуални уроци при варненския баритон Георги Койчев.

Първата му роля е Шонар в „Бохеми“, след което изпълнява и Мазето от „Дон Жуан“, Шарплес от „Мадам Бътерфлай“ и Жермон от „Травиата“. Певецът счита, че един от най-важните хора в музикалното му развитие е корепетиторът Жанета Бенун, с която е научил няколко десетки роли. От

Гийом Кане оглавява журито в конкурса за пълнометражен игрален филм на десетото издание на „Синелибри“, съобщават от екипа на фестивала.

Една от най-ярките звезди на съвременното френско кино ще сподели отговорността с писателката Кристин Льоненс, актрисата Ан Кюсак и писателя Даниел Келман. По традиция в международното жури влиза един изявен български артист, получил признание у нас и по света. В ролята на арбитър тази година е Мария Бакалова. 

Гийом Кане е актьор, сценарист и режисьор, чието име е свързано с множество награждавани филми през годините, като значителна част от тях са адаптации по литературни произведения. Световна популярност му носи участието в приключенската драма „Плажът“ (2000) на Дани Бойл, адаптация по роман на Алекс Гарланд. През 2003 г. играе в &bdq

Не изпускайте любовта, тя е всичко в този живот, призова от сцената Орлин Горанов.

На 19 ноември вечерта той представи концерт-спектакъл, наречен „50 години магия“. Събитието бе в изпълнената до краен предел  зала 1 в НДК, . В продължение на два часа звучаха песни от целия творчески път на артиста.

Два от най-големите си хитове той представи в дуети – „Да започнем отначало“ с Орлин Павлов и „Светът е за двама“ с Любо Киров. Павлов бе представен от домакина на вечерта като „изключителен колега и суперприятел“ и „едно дете, което познавам от 10-годишен“. Сбъдна се моята мечта – две орлета на едно място, каза Орлин Горанов.

На сцената излязоха също Кристина Димитрова – за „Детски спо

„Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но ковид ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското“, смята Деклан Донелан. Подчертава – технологиите се развиват, но не и човешката природа.

Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро. Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно“, казва още създателят на британска театрална компания Cheek by Jowl.

Италианската актриса Стефания Сандрели е сред гостите на „Киномания“ тази година, съобщиха на пресконференция днес организаторите на фестивала.

Фестивалът ще има свои издания в Пловдив и Варна. 

Ще бъде показан един нов филм „Марчело мой“ – с нейно участие, както и класиката „Развод по италиански“. Гостуването на звездата е част от петото издание на Фестивала на италианското кино. 

Фестивалът на френския филм бе представен от Едуар Марно, аташе по културното сътрудничество във френското посолство у нас. Тази година е подготвена програма, посветена на известни романтични фигури – Равел, Шарл Азнавур, Марчело Мастрояни, Изабел Аджани, Франсоа Трюфо. Този фестивал за нас олицетворява ценностите, които ние разпространяваме &

Премиера на филма „Проект КЕ70“ за подобряване на рекорда за преминаване на маршрута Ком – Емине с велосипед от Петър Матов ще се състои в Троян на 15 октомври, съобщи той самият.

Прожекцията, приходите от която ще отидат за закупуване на предпазни велосипедни каски за деца, ще бъде в салона на читалище „Наука – 1870 г.“ в Троян. 

Оператор и монтажист на филма е Валентин Маринов. Лентата обхваща не само преминаването на маршрута, но и тренировките преди него.

„Проект КЕ70“ е и името на проекта от ентусиасти и доброволци, създаден за да осъществи най-бързото преминаване по легендарния планински маршрут Е3, по-известен като Ком-Емине. „Екипът е много важен за едно такова преминаване и без помощта на хора такова рекордно преминаване не би могло да се случи“, посочи Матов.

Припомняме, че през

След „Мулен Руж“ и „Елвис“, Баз Лурман ще снима „Жана д‘Арк“, съобщи „Фигаро“. Австралийският режисьор по филмова адаптация на живота на Орлеанската дева.

Според „Дедлайн“ историята във филма ще покаже израстването на младото момиче, имащо толкова важно участие в Стогодишната война. Продуцент на лентата ще бъде „Уорнър“.

Легендата за Жана д“Арк, която мисли, че говори с Бог и води френската армия на бойното поле, е сюжет на стотици литературни произведения и почти петдесет филма с режисьори от ранга на Роберто Роселини и Виктор Флеминг.

Следващият филм на Баз Лурман ще бъде изправен пред предизвикателството да бъде сравняван с „Елвис“, номиниран за осем награди „Оскар“.

Днес в Младежкия дом в Пазарджик ще има демонстрация на рисуване с бактерии, съобщиха от културната институция. 

Ще бъде представена изложба на микробиолога Силвия Ветренска – носител на второ място с проекта си "Моторът на Ели" в националния конкурс "Агар Арт" за рисунка с микроорганизми.

Тя ще разкаже и демонстрира изкуството на рисуване с бактерии и ще разкрие света на микробиология за малките участници, поясняват още организаторите.

Демонстрационното събитие е подходящо за деца от 9 до 14 години и е с ограничен капацитет. Изложбата е подходяща за всички възрасти и ще бъде изложена във фоайето до средата на октомври, добавят още от Младежки дом - Пазарджик.

Събитието е част от есенния форум за култура, образование и екология "Екоцентрика".

Есенното издание на „Софийски музикални седмици" продължава с международни гости, именити музиканти и изгряващи таланти, съобщават от екипа на фестивала.

Ще прозвучат премиерни творби, ще има представяне на книги и юбилей на маестро Васил Казанджиев.

Първото събитие е на 13 септември с гости от Република Южна Корея, които ще представят с минималистична музика за традиционни източни инструменти в галерия „Униарт“.

Следващото събитие е на 21 септември в камерна зала „България“ – с акордеонна фиеста, с Ангел Маринов и неговите ученици.

Мандолинен квинтет „София“ ще има концерт на 24 септември със солисти Анна Карадимитрова – сопран, Преслав Петков – кларинет, и китариста от „Б.Т.Р.“ – Сла

Деклан Донелан , в разговор с Даниел Димитров – за „Медея“ в Народния театър и за любовта му към класиката, за работата с българските актьори и персонално – за Радина Кърджилова, за абсурда като полезен инструмент, за логиката като необходима в незначителна степен. И още: Коя е най-голямата заплаха за театъра? Защо според него целият бизнес с правенето на театър на Запад е ненужно изтощителен? Как Брекзит се отразява на театъра и на него като театрален и кино режисьор? Ще има ли следващ български проект?

Г-н Донелан, в интервю от 2017 година казвате, че една от причините да обичате гърците – нашите южни съседи, е, че разбират абсурда. Има ли за какво да обичате и нас, българите? 

- О, всяко обобщение, което можем да направим за група човешки същества, винаги е невярно. А в България има какво да се обича! Освен това ние сме гастролирали тук още от времето на социализма, така че станахме свидетели на много промени.

Често ни питат за разликата между аудиторията в една или друга държава. Но разликите не са толкова интересни, колкото приликите. Много е интересно да разбереш, че публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо. Много е вълнуващо да открием колко много общо имаме помежду си.

Защо е важно един народ да разбира абсурда? Това не е ли вид примирение?

- Никой не може да разбере абсурда. Можем заедно да се смеем на абсурда, но проблемът е, че той невинаги може да бъде обяснен. Така че понякога може да бъде много полезен инструмент.

Трябваше да минат доста години и да извървим доста път, преминавайки от един континент на друг, от една култура в друга, докато ние, с Ник, осъзнаем колко много общи неща имат хората. Повърхността често изглежда толкова различна, но от нея изплуват модели, които често са идентични. Първо, трябва да видите какво има под повърхността. Там е голямата изненада. И всичко това всъщност е много вълнуващо.

Моята първа среща с Вас бе в София, когато през 2008 г. гостува „Андромаха“. Сега, 16 години по-късно, може ли да се каже, че окото Ви на режисьор гледа по друг начин на сцената?

- Да, разбира се. Начинът, по който виждам сцената, се промени. Невъзможно е да видите едно и също нещо два пъти, защото всичко се променя...

Има три неща, които се променят – светът, начинът, по който виждаме нещата, и аз. За всяко човешко същество важи максимата, че никога не може да влезе в една и съща стая два пъти, защото преживяването от това всеки ще бъде по-различно. И това е един от проблемите с носталгията – че бихме искали да се върнем в миналото. Бихме искали да се върнем към нещо, но никога няма да можем да го направим, защото не само светът се е променил, но и ние самите сме се променили.

Казвате, че класиката просъществува във времето и неизменно говори за настоящето, че не спирате да я поставяте, защото „споделя проникновения за живота, изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите взаимоотношения и нашите системи, помага ни да открием какво е нужно, за да бъдем себе си“. Защо избрахте „Медея“ за Народния театър?

- Съвсем простичко е. Всъщност, тук се забавлявах с актьорите от Народния театър и ми се сториха много вдъхновяващи. Конкретно, Радина ми се стори просто прекрасна. Мисля, че преди време й казах следното нещо: Знаеш ли, ако направим „Медея“, би ли се радвала да я изиграеш? Тя изглеждаше доста изумена, когато я попитах. Аз й обясних, че винаги се опитвам да изграждам пиесите, които правя, около актьори, които познавам.

Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата един с друг. Понякога тези неща може да са много неудобни...

Кога на класиката не може да се вдъхне нов живот на сцената? 

- Всичко се превърна в класика... Класиката предполага, че е имало процес на филтриране. Има хиляди пиеси, писани по времето на Шекспир, но по-голямата част от тях не са запазени, вероятно, защото не са били много добри. Затова трябва да помним, че нещата стават класика, защото остават. Аз не харесвам много израза "да вдъхнеш живот в класиката". Важното е да не убиете класиката, като направите нейната сцена някак старомодна или зловеща, или да я превъзхождате, като я накълцате, така че да има някакво значение, или да се намесите в нея само, защо я обожавате. Спрямо класика трябва да сме в хоризонтално положение. Мисля, че Спиноза беше казал, че трябва да се отнасяме към великите писатели с цялото уважение, което отдаваме и на нашите съвременници. Не трябва да ги гледаме отвисоко или отдолу. Това имам предвид, говорейки за хоризонталност. Трябва да погледнете към класиката на хоризонталното ниво на очите и тогава тя ще остане жива. Ето защо на мен не ми се налага да съживявам класиката.

За поставянето на „Медея“ важно ли е, че актьорите са от една трупа и по някакъв начин вече са сработени?

- На мен това ми допада, защото е невъзможно да се случи на Запад, в Англия, Америка или Франция. Обичам да работя с трупа, да се срещаме, след това някак си се влюбвам в тях и избирам пиеси, които искам да поставим заедно. Това наистина е като някаква емоционална връзка. Затова съм много запален по работата си с тези постоянни групи от актьори, които има в София, или в Румъния и, разбира се, в Русия.

Всъщност целият бизнес с правенето на театър на Запад е наистина ненужно изтощителен, защото винаги, когато правите пиеса, трябва да изберете 14 души, които никога преди не сте виждали. Прави се кастинг, който сякаш продължава вечно. Ник и аз се опитваме да изберем хора, с които сме работили преди, а това става все по-трудно. Защото, знаете ли, телевизията се разрасна толкова много, и това все повече се отразява на времето, с което актьорите разполагат. Затова се възползваме от възможността да работим със стабилна група от актьори – за да не се налага да преминаваме през някакъв ужасен процес на кастинг.

Ще Ви дам един пример. Когато поставях „Хамлет“ в Лондон, трябваше да видя стотици актьори. И докато започнат репетициите бях напълно изтощен. Преди години имах друг ритъм. Бях свикнал да имам две седмици кастинг, да си тръгна след това, да се разходя по плажа и да си върна свежестта на мозъка. Вече нямам време да правя това.... Искам да кажа, че процесът на кастингите е много странен. Също така, доста странно е да правиш пиеса, в която има интимности – като любов, секс, насилие. Изглежда ми много по-естествено да правя тези неща с група актьори, които вече се познават, и които аз вече познавам.

В Англия се опитахме да работим с едни и същи актьори, отново и отново, и това беше възможно. Но сега, заради телевизията, цялата екосистема на театъра се промени. И наистина не е възможно да запазим това качество на актьорите на сцената заедно за много дълго време. А на агентите това не им допада...

Опасно е, когато актьорите си мислят, че всичко зависи от чувствата им, са също Ваши думи, казани преди време (2017). Често ли се налага да избягвате тази „опасност“? Как работихте с българските актьори?  

- Да, все още се придържам към това. Всяка опасност действа зле. Всички ние трябва да приемем, че съществуването ни е свързано с хората около нас и това не ни харесва. Ние обичаме да имаме чувството, че можем да оцелеем индивидуално, но всичко се променя и няма как да оцелеем с променен контекст.

Всъщност българските актьори, с които съм се срещал и работил, са много добре обучени. Затова не е проблем, ако се изгубят в чувствата си. Но това не важи за други театрални култури.

Ще имате ли следващ български проект?

- Бих се радвал да работя с тези актьори отново. С Ник наистина ги харесваме. И изглежда, че работим много добре заедно.

Логиката е добър слуга и лош господар, според Вас. Това само за работата ли се отнася? Кога не е нужна логика?

- Логиката винаги е необходима, но е необходима в незначителна степен. Това не може да бъде единствената основа за изборите и решенията, които вземаме, както и за всички големи трагедии, които според мен се случват точно, когато се оставим на логиката. Логиката е много важна, но тя трябва да си знае мястото.

През 2009 г. казвате, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Все още ли смятате така, 15 години по-късно. Коя е най-голяма заплаха за театъра?

- Да, все още мисля, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но КОВИД ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското. С други думи, опасявам се, че гледам много телевизия. Смятам, че по този начин се отпускам вечер, но това не е същото като театъра. Когато сте в театъра с някого, вие слушате как хората дишат или как ухаят, и усещате всичко това, което се получава при тази физическа близост... Да, киното е велико изкуство, но не е заместител на театъра. И не става въпрос само за театъра и телевизията днес, когато целият виртуален свят пренаписва правилата на реалността. Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого.

Смятам, че театърът е много важен, защото празнува тази връзка. И точно там е опасността... Спомням си, че веднъж бяхме с компания от актьори в Ню Йорк и решихме да се качим на кулите - близнаци. Това, очевидно е било преди 11 септември 2001 г., но не много преди това. На върха имаше пространство, наречено „Прозорец към света“. И това, по същество, бяха огромни стъклени прозорци на самия връх на една от кулите, с невероятна гледка към реките около Манхатън и към Атлантическия океан. На същото това място, в средата, имаше макет на виждащото се през прозореца. Забелязах, че всички гледаха този макет, а не хоризонта и цялата невероятно завладяваща гледка, която те караше да се чувстваш толкова малък. По-удобно беше да се гледа модела... По-удобно ни е да живеем с фалшивото, отколкото с истинското. 

Реалността е съвсем друга, както и в театъра, където публиката е попаднала неслучайно. Преди това тя е планирала посещението си, инвестирала е средства. Положила е усилие. Работата е там, че всеки път, когато получим нещо, ние си мислим, че е това е страхотна сделка. Можем да получим доставка на храна, можем да получим развлечения – и всичко се доставя на момента. Но дали наистина е толкова страхотно? Има едно правило и то е, че всяка нова ефективност води до загуба. Можете да имате каквото искате, но трябва да платите за това. И този свят, в който нещата ни се сервират толкова бързо, включва загуба, и загубата е част от нашите връзки с реалността. Ето защо имаме нужда от връзка с реалността, от това да сме в стаята с някого, изправени пред огромни трудности...

За мен важното в театъра е актьорът да излезе в началото на вечерта, да погледне публиката и да й каже по един или друг начин: „Нямам нищо“. Ние никога не признаваме, че нямаме, или че имаме много малко. Как се стига до публиката, при това положение? Ти използваш въображението си и аз ще използвам моето. И между нас ще възникне нещо, и то какво! Мисля, че това е нещо абсолютно красиво и много скромно. Заради признанието, че ние нямаме нищо. Идваме на този свят голи, голи си отиваме. И както казва Йейтс в едно стихотворение, много по-находчиво е да ходиш гол (Уилям Бътлър Йейтс в стихотворението Coat – there’s more enterprise In walking naked – бел. а.). Мисля, че тези принципи са много важни в театъра.

Брекзит отрази ли се на театъра и на Вас като театрален и кино режисьор, и като автор, и продължава ли да се отразява?

- Да, Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. Да, един договор може да бъде наложен, но разделението остава и расте.

По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро . Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно.

Има ли дума, която Ви определя най-добре като човек?

- Е, опитвам се да не мисля много за себе си...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- В известен смисъл, обичам да минавам по мостове. Обичам също да ги строя – между класиката и днес. Понякога класиката е замръзнала в балон от сантименталност и ние не виждаме колко прекрасна е тя. А класиката остава класика, защото е за нас самите, тя не остарява.

Сякаш по правило, човешката природа не се развива. Само технологиите се развиват, но не и човешката природа...

Световноизвестното театрално дуо – режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, създават през 1981 г. легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl и нейни артистични директори и до днес. През 2012 г. дебютират и в игралното кино с филма „Бел ами“, на който са сърежисьори. В него участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

Cheek by Jowl е гостувала в България два пъти. Първият път е през 1987 г. със спектакъла „Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, след това - през 1994 г. с „Както ви харесва“, представен на сцената на Народния театър. През 2008 г. Международният театрален фестивал „Варненско лято“ и платформата „Световен театър в София“ представят френската постановка на „Андромаха“ от Расин, създадена от Деклан Донелан година по-рано в театъра на Питър Брук - „Буф дю Нор“ в Париж.

Като театрален режисьор, Деклан Донелан често поставя Шекспир, но също така е и автор на първите английски представления по текстове на европейски писатели и драматурзи като Расин, Корней, Лесинг и Островски. Освен за Cheek by Jowl, той създава представления и за театрални фестивали по света като тези в Авиньон и Залцбург. Работи с „Мали драма театър“ в Санкт Петербург, театър „Пиколо“ в Милано. Поставя и балетите „Ромео и Жулиета“ и „Хамлет“ - в Болшой театър, в Москва.

Деклан Донелан е носител на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на международната награда „Станиславски“. Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, както и за спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, театър „Пиколо“.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
Варненски музиканти ще представят премиерно за България творби от Дора Пеячевич
Васил Петров празнува 30 години в музиката, с финален концерт на турнето му The Best of
Кемниц, Нова Горица и Гориция поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г.
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса”
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
Под прожектора
Арт проект среща класиката с електронната музика в пиеса на Шопен
Цветни аспекти
Професор Вагалински допуска на втората скулптура да е изобразен другият внук на император Октавиан Август
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.